آشپزی(آش ترخینه یا کشکینه)
مراحل آماده سازی:ابتدا گندم را آسیاب کرده نه در حدی که به آرد تبدیل شود.در زبان لری به این ماده هوروش می گویند.بعد دوغ خس(خس یعنی غلیظ)به گندم ها اضافه کرده و میزاریم تا۲روزدر دوغ باقی بماند.سپس از ماده مورد نظر به اندازه کف دست برمی داریم و زیرآفتاب قرارداده وسبزیهای معطر به آنها اضافه کرده و میزاریم تا چند روز باقی بماند تا کاملا خشک شود. این کارو در اواخر تابستان انجام میدن.
مراحل پخت:ابتدا عدس وماش را به میزان لازم در یک ظرف قرار داده ومیزاریم تا بپزد.در ظرف دیگر ترخینه ها را به همراه آب جوش میذاریم وباید به طور مداوم هم بزنیم تا به هم نچسبد.پس از آنکه عدس وماش پخته شد به آش اضافه کرده ونمک وفلفل وزردچوبه را نیز اضافه میکنیم.در پایان در صورت دلخواه پیازداغ وسیرداغ را اضافه میکنیم.
نکات:
۱-میزان رعایت بهداشت با مزه این آش رابطه عکس دارد.
۲-خوردن یک کاسه از این آش معادل دو آمپول پنیسیلین میباشد.
نوش جان با تشکر از پویان برای تایپ این مطلب